Start with Prayer

By Joel Comiskey, Leadership Explosion (2023 version)

2023 holds many possibilities to make disciples who make disciples. Covid-19 is now in the rearview mirror. We have a new opportunity to reach people for Jesus and fold them into Christ’s flock.

The danger is moving in our strength and techniques. After seeing the vast needs,  Jesus was moved with compassion. Then Jesus said to his disciples, “The harvest is plentiful but the workers are few. Ask the Lord of the harvest, therefore, to send out workers into his harvest field” (Matthew 9:37-38). Jesus prioritized prayer, and so must we.

Paul had the same focus. In Colossians 4:3-4 he says, “And pray for us, too, that God may open a door for our message, so that we may proclaim the mystery of Christ, for which I am in chains. Pray that I may proclaim it clearly, as I should.” Effective evangelism always starts with God’s work. And his work is always preceded by prayer.

After all, only Jesus can open blind minds. We cannot. Paul tells us that unbelievers are blinded, and they cannot see unless the light of the gospel of Christ shines to them (2 Corinthians 4: 4). God uses our prayers to open blind eyes and to stir hearts for the gospel.

Let’s start 2023 with prayer. God is calling us in 2023 to boldly proclaim the gospel, meet needs, and open new small groups. God also wants us to start with utter dependence on him to make it happen.

In my cell group, we went for a long time without fruit. Then one of the members encouraged us to fast and pray for lost souls. In just a few weeks, we had a new person in our cell who received Jesus that night. I had the privilege of baptizing her months later, and she still regularly attends our cell group. Her non-Christian husband has also come at various times.

We then went for another long period of not seeing evangelistic fruit. We decided to fast and pray again, and just a few weeks ago, we had two new people in the group (both were unchurched, and one was a non-Christian).

We’ve talked much about prayer on these blogs, but for February, let’s specifically focus on evangelistic praying. Experienced leaders and pastors will write 20 blogs in February. Click here if you’d like to receive these blogs in your email inbox. We’ll cover the following:

  • February 05-11: The power of prayer in converting men and women. Only God can set a soul free. Since regeneration is a miracle from God, He asks us to pray. Let’s talk about the power of prayer in the salvation of souls.
  • February 12-18: Praying as a cell. We will discuss passionate prayer in the cell group and various cell strategies.
  • February 19-25: Prayer in the larger gathering. All of the cell churches in Comiskey’s original study focused on praying as a church. We will talk about the power of prayer at the level of the entire church.   
  • February 26 to March 04: Testimonies of the power of evangelistic prayer. We will talk about the fruit God brings through evangelistic praying.  

Korean blog (click here)

Portuguese blog:

Comece Com a Oração

Por Joel Comiskey, Multiplicando a Liderança

2023 traz muitas possibilidades para fazer discípulos que fazem discípulos. A Covid-19 está agora no espelho retrovisor. Temos uma nova oportunidade de alcançar pessoas para Jesus e juntá-las ao rebanho de Cristo.

O perigo está se movendo em nossa força e técnicas. Depois de ver as vastas necessidades, Jesus foi movido pela compaixão. Então Jesus disse aos seus discípulos: “A colheita é grande, mas os trabalhadores são poucos. Rogai, pois, ao Senhor da seara que mande trabalhadores para a sua seara” (Mateus 9:37-38). Jesus priorizou a oração, e nós também devemos.

Paulo tinha o mesmo foco. Em Colossenses 4:3-4 ele diz: “E rogai também por nós, para que Deus abra uma porta à nossa mensagem, para que possamos proclamar o mistério de Cristo, pelo qual estou preso. Orem para que eu possa proclamá-lo claramente, como devo”. O evangelismo eficaz sempre começa com a obra de Deus. E o seu trabalho é sempre precedido pela oração.

Afinal, só Jesus pode abrir mentes cegas. Nós não podemos. Paulo nos diz que os incrédulos são cegos e não podem ver a menos que a luz do evangelho de Cristo brilhe para eles (2 Coríntios 4: 4). Deus usa nossas orações para abrir os olhos dos cegos e mover corações para o evangelho.

Vamos começar 2023 com oração. Deus está nos chamando em 2023 para proclamar o evangelho com ousadia, atender às necessidades e abrir novos pequenos grupos. Deus também quer que comecemos com total dependência dele para que isso aconteça.

Na minha célula, ficamos muito tempo sem frutos. Então um dos membros nos encorajou a jejuar e orar pelas almas perdidas. Em apenas algumas semanas, tivemos uma nova pessoa em nossa célula que recebeu Jesus naquela noite. Tive o privilégio de batizá-la meses depois, e ela ainda frequenta regularmente nosso grupo de células. Seu marido não cristão também veio várias vezes.

Então passamos por outro longo período sem ver frutos evangelísticos. Decidimos jejuar e orar novamente e, apenas algumas semanas atrás, tínhamos duas novas pessoas no grupo (ambos não frequentavam a igreja e um não era cristão).

Falamos muito sobre oração nesses blogs, mas para fevereiro. Vamos nos concentrar especificamente na oração evangelística. Líderes e pastores experientes escreverão 20 blogs em fevereiro. Clique aqui caso você queira receber esses blogs em sua caixa de entrada de e-mail. Abordaremos o seguinte:

  • 05 a 11 de fevereiro: O poder da oração na conversão de homens e mulheres. Só Deus pode libertar uma alma. Visto que a regeneração é um milagre de Deus, Ele nos pede para orar. Vamos falar sobre o poder da oração na salvação das almas.
  • 12 a 18 de fevereiro: Orando em célula. Discutiremos a oração apaixonada no grupo de células e várias estratégias de células.
  • 19-25 de fevereiro: Oração na reunião maior. Todas as igrejas em células no estudo original de Comiskey se concentraram em orar como uma igreja. Falaremos sobre o poder da oração em nível de toda a igreja.
  • 26 de fevereiro a 04 de março: Testemunhos do poder da oração evangelística. Falaremos sobre os frutos que Deus traz através da oração evangelística.

Spanish blog:

Inicia con la oración

Por Joel Comiskey, Explosión de Liderazgo (versión 2023)

El 2023 ofrece muchas posibilidades para hacer discípulos que hagan discípulos. La Covid-19 está ahora en el espejo retrovisor y tenemos una nueva oportunidad para alcanzar a las personas para Jesús y plegarlos al rebaño de Cristo.

El peligro se mueve en nuestras fuerzas y técnicas. Después de ver las vastas necesidades, Jesús fue movido a compasión. Entonces Jesús dijo a sus discípulos: “La mies es mucha, pero los obreros pocos. Rogad, pues, al Dueño de la mies que envíe obreros a su campo” (Mateo 9, 37-38). Jesús dio prioridad a la oración, y así debemos hacerlo nosotros.

Pablo tenía el mismo enfoque. En Colosenses 4:3-4 dice: “Y oren también por nosotros, para que Dios abra una puerta a nuestro mensaje, a fin de que podamos proclamar el misterio de Cristo, por el cual estoy encadenado. Rezad para que pueda proclamarlo claramente, como es debido”. Una evangelización eficaz comienza siempre por la obra de Dios y su obra siempre va precedida de la oración.

Después de todo, sólo Jesús puede abrir las mentes ciegas, nosotros no podemos. Pablo nos dice que los incrédulos están cegados y no pueden ver a menos que la luz del evangelio de Cristo les ilumine (2 Corintios 4: 4-4). Dios utiliza nuestras oraciones para abrir los ojos ciegos y despertar los corazones para el Evangelio.

Comencemos el 2023 con la oración. Dios nos llama en 2023 a proclamar el evangelio con valentía, satisfacer necesidades y abrir nuevos grupos celulares. Dios también quiere que comencemos con total dependencia en él para que esto suceda.

En mi grupo celular, estuvimos mucho tiempo sin dar fruto. Entonces uno de los miembros nos animó a ayunar y orar por las almas perdidas. En pocas semanas, tuvimos una nueva persona en nuestra célula que recibió a Jesús esa noche. Tuve el privilegio de bautizarla meses después, y todavía asiste regularmente a nuestro grupo celular. Su marido no cristiano también ha venido en varias ocasiones.

Luego pasamos otro largo periodo sin ver fruto evangelístico. Decidimos ayunar y orar de nuevo, y hace unas pocas semanas, tuvimos dos nuevas personas en el grupo (ambos sin iglesia, y uno no cristiano).

Hemos hablado mucho sobre la oración en estos blogs, pero para febrero, vamos a centrarnos específicamente en la oración evangelística. Líderes y pastores experimentados escribirán 20 blogs. Haz clic aquí si deseas recibir estos blogs en tu buzón de correo electrónico. Cubriremos lo siguiente:

  • 05-11 febrero: El poder de la oración en la conversión de hombres y mujeres. Sólo Dios puede liberar un alma. Como la regeneración es un milagro de Dios, Él nos pide que oremos. Hablemos del poder de la oración en la salvación de las almas.
  • Del 12 al 18 de febrero: Orar como célula. Hablaremos de la oración apasionada en el grupo celular y de varias estrategias celulares.
  • 19-25 de febrero: La oración en la reunión más grande. Todas las iglesias celulares del estudio original de Comiskey se centraron en la oración como iglesia. Hablaremos del poder de la oración a nivel de toda la iglesia.  
  • Del 26 de febrero al 4 de marzo: Testimonios del poder de la oración evangelizadora. Hablaremos del fruto que Dios trae a través de la oración evangelística.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *